ČD: Na východ Čech míří nejmodernější český vlak RegioPanter

parlamentnilisty.cz | 29. 9. 2012

První dvě třívozové soupravy bezbariérových a klimatizovaných souprav RegioPanter začnou vozit cestující ve východních Čechách.

Jsou určeny pro společnou linku Královéhradeckého a Pardubického kraje. V průběhu následujícího roku nahradí veškeré starší soupravy na osobních vlacích a na většině spěšných vlaků na lince Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř. Na své výkony postupně najedou během nadcházejícího týdne.

“Nové elektrické jednotky podstatným způsobem zkvalitní cestování na společné lince Královéhradeckého a Pardubického kraje na nejfrekventovanější meziregionální lince obou krajů mezi Jaroměří, Hradcem Králové a Pardubicemi. Při výběrovém řízení jsme přihlíželi k požadavkům regionů a jejich zástupců, kteří regionální spoje objednávají. Věřím, že budou s vítězným vozidlem spokojeni stejně jako naši cestující v obou východočeských krajích,“ uvedl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

Modernizaci regionálních vlaků ocenil také hejtman Pardubického kraje Radko Martínek: “České dráhy v podobě nového vlaku plní své závazky z dlouhodobých smluv a je potěšitelné, že prvním regionem, kde je uveden do provozu s cestujícími jsou právě východní Čechy. Přitom se nejedná ani o první ani o poslední komfortní regionální vlak v našem kraji. Na našich tratích jezdí moderní CityElefanty, modernizované Regionovy i řídící vozy a během října uvedeme do provozu také zcela nový motorový vůz na trati do Lanškrouna. Pokud před čtyřmi roky tvořil podíl nových a modernizovaných vlaků jen 7 %, tak na konci letošního roku to bude již dvě třetiny všech spojů v Pardubickém kraji. A o modernizaci dalších souprav, stejně jako doplnění vnějších polepů, s Českými drahami jednáme.“

Nové soupravy na páteřní linku v okolí Hradce Králové vítá také hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc: “Na neelektrifikovaných tratích kraje znají naši občané několik typů komfortních modernizovaných souprav, ať jde o Regionovy nebo velké motorové vozy. Podstatná část spojů tak nabízí lepší komfort než před pár lety. Soupravy na páteřních elektrifikovaných tratích v okolí krajského města ale byly stále takovou popelkou. Cestující zde museli čekat o něco déle, ale jsem přesvědčen, že to rozhodně stálo za to a popelka se nyní změní na příjemnou a krásnou princeznu. Zcela nový vlak splňuje nejnovější parametry jak na komfort, tak na bezpečnost cestujících, a obyvatelé Královéhradeckého kraje budou vůbec první v České republice, kteří si nový vlak vyzkoušejí při pravidelných cestách do zaměstnání, do školy nebo za zábavou a poznáním.“

RegioPanter kromě komfortu zvyšuje zároveň i bezpečnost cestujících. Je totiž jedním z prvních vozidel svého typu, které plní přísné crashové normy TSI. “Odstartovali jsme novou, moderní éru cestování na našich železnicích. Zákazník dostává špičkově vybavený a technologicky pokročilý vlak, který výrazně zvýší komfort na regionálních tratích. Předávání probíhá přesně podle harmonogramu, což znamená, že se na své« RegioPantery mohou v nejbližší době těšit cestující v dalších krajích,“ říká generální ředitel společnosti Škoda Transportation Josef Bernard.

České dráhy objednaly u společnosti Škoda Vagonka, dceřiné firmy největšího českého výrobce kolejové techniky Škoda Transportation, celkem 19 vlaků za téměř 2,5 miliardy Kč, z toho 5 souprav je určeno pro linku Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice. Na jejich financování se podílí také Regionální operační program Severovýchod. Cena pěti nových vlaků je 680 mil. Kč a regionální operační program se podílel na financování ze 40 %.