Kraj má memorandum o modernizaci železnic

Krajské noviny | 16.7.2010

Regionální železniční infrastruktura je v Pardubickém kraji velmi živé téma. Hejtman Radko Martínek je jako místopředseda Rady Asociace krajů velmi důležitou osobností ve vyjednávání mezi regionálními železničními dopravci a kraji. Konkrétně Pardubický kraj se rozhodně nemůže pyšnit nejlepším stavem regionálních tratí či vozového parku. Do řady tratí se neinvestovalo už dvacet let.

TÉMA

Poslední vlaštovkou, která by mohla předznamenat postupné zlepšování úrovně vlakové dopravy v kraji, je podepsání memoranda o přípravě staveb železniční infrastruktury v Pardubickém kraji. Memorandum stvrdil svým podpisem hejtman kraje Radko Martínek společně s generálním ředitelem Správy železniční dopravní cesty Janem Komárkem. Z dokumentu lze vyčíst nástin strategie, podle které by měly být modernizovány regionální tratě. Podle radního pro dopravu Jana Tichého je v současné době nejdůležitější upravit regionální tratě tak, aby se zvýšila rychlost a plynulost vlakové dopravy. „Pardubický kraj inicioval vznik memoranda, které se týká především regionálních tratí, na nichž objednává dopravní výkon pouze Pardubický kraj. Do těchto tratí se za posledních 20 let neinvestovalo,“ prohlásil Tichý, který se tak shoduje s hejtmanem. „Páteří nového integrovaného dopravního systému v kraji měla být železnice s klíčovými vlakovými uzly v Pardubicích a České Třebové. K tomu však potřebujeme upravit regionální tratě tak, aby se zvýšila rychlost vlaků,“ doplnil Radko Martínek. Právě v České Třebové přitom postupně roste nový dopravní terminál, který by měl umožnit cestujícím hladce kombinovat autobusovou a vlakovou dopravu v moderním prostředí.
NÁDRAŽÍ V ÚSTÍ SE BUDE MODERNIZOVAT Terminál v České Třebové tak bude možná dalším nádražím v kraji, které se bude moci ucházet o titul nejkrásnějšího nádraží v zemi. Ten zatím drží historické nádraží s moderními prvky v Chocni. A další nádraží, které leží přesně mezi oběma zmíněnými, se časem také zřejmě dočká rekonstrukce. „Počítáme se zvýšením kapacity železniční trati Chrudim – Pardubice, zdvoukolejnění úseku ze Stéblové do Opatovic nad Labem, modernizaci železniční stanice Ústí nad Orlicí a přípravy na novou trať mezi Chocní a Ústím nad Orlicí,“ uvedl Komárek k plánům do roku 2015.
Plán modernizace železniční stanice v Ústí nad Orlicí je přitom dlouhodobě terčem kritiky především památkářů a části veřejnosti. Ti lobují za zachování cenné historické budovy nádraží. Objekt stojí doslova mezi kolejemi a svým celkovým charakterem nádraží už dávno nevyhovuje strategické pozici na nejdůležitější české trati v 21. století. Budova je navíc ve velmi špatném stavu a cestujícím neposkytuje dostatečný komfort.
S ŽELEZNICEMI POMŮŽOU EVROPSKÉ FONDY Významnou pomoc s modernizací regionálních železničních tratí může poskytnout Evropská unie. V červnu byly Regionální radou schváleny projekty Českých drah zaměřené na obnovu vozidel regionální železniční dopravy v oblasti Severovýchod.
Pro Pardubický kraj jsou klíčové dva projekty. Tím prvním je projekt s názvem Moderní železniční vozidla pro Pardubický kraj. Z Regionálního operačního programu na něj byl vyčleněn přes 31 milion korun. Za peníze se pořídí dva moderní vlaky pro regionální tratě. O poznání víc prostředků půjde na projekt Moderní spojení Královéhradeckého a Pardubického kraje. Cílem projektu je pořízení pěti nových železničních kolejových vozidel společně pro Královehradecký a Pardubický kraj. Zatraktivní se tak železniční doprava, zvýší se komfort cestujících a zlepší se podmínky přepravy handicapovaných osob. Z Evropské unie by na tento projekt měly přijít 274 miliony korun.
První nové vlaky by se podle hejtmana mohly na tratích objevit v polovině roku 2012. „Měly by jezdit na trati Chrudim, Pardubice, Hradec Králové, do budoucna zřejmě také do Slatiňan. Potom na východě kraje Lanškroun – Česká Třebová a Moravská Třebová – Česká Třebová,“ dodává Martínek.