Liberecký kraj se snaží přilákat turisty. Uškodily mu povodně

Krajské noviny | 17.2.2012

Přípravy na letošní turistickou sezónu nejsou v Libereckém kraji nijak zásadně odlišné od příprav, které probíhají v krajích ostatních. Propagační strategie se liší především v tématech, na které se zaměřují. A nejde jen o snahu vylepšit čísla letního turistického ruchu. Liberecký kraj nabízí řadu atrakcí i v zimě. Podle představitelů kraje je cílem ukázat, že je Liberecký kraj ideálním místem pro trávení dovolené či víkendových pobytů v jakémkoliv ročním období.
A je na čem pracovat. Podle Českého statistického úřadu se v počtu hostů za první tři čtvrtletí loňského roku kraj řadí na sedmé místo mezi kraji. To není tak špatné. A čísla se dokonce za loňský rok mírně zlepšila oproti roku 2010. Celkem do kraje ve sledovaném období přijelo o necelá tři procenta lidí víc. Na druhou stranu je nutné říci, že v porovnání s ostatními regiony jde o jedno z nejnižších zlepšení. Že není situace ani zdaleka optimální, potvrzuje i náměstkyně hejtmana Lidie Vajnerová. Podle ní byl kraj v posledním období v obtížné pozici. „V roce 2010 ho postihly povodně a média odrazovala veřejnost od cestování do našeho regionu, ačkoliv nebyl zasažený celý Liberecký kraj,“ řekla Krajským novinám Vajnerová. Podle ní se následky projevily nejen v roce 2010, ale právě i v roce loňském. „I když došlo k úbytku návštěvníků, věřím, že se nám podaří cílenou propagací ukazovat Liberecký kraj jako ideální místo pro dovolenou.“ A jaké strategie tedy vedení kraje používá k dosažení lepších výsledků? Náměstkyně hejtmana zdůrazňuje především spolupráci s podnikatelským sektorem, kdy dochází k propojování veřejné a komerční sféry.
SÁZKA NA SKLO A NA PIVO Tradiční činností kraje je jeho účast na veletrzích cestovního ruchu. Letos jsou hlavními tématy sklo, bižuterie a pivo. „Regionální produkty a tradiční výroba je stále zajímavé téma a my máme v kraji tradice, které chceme Čechům připomínat a cizincům neustále představovat,“ uvedla Vajnerová. Konkrétním projektem, který v rámci těchto témat vzniká, je například nová mapa pivovarů. Tištěné materiály jsou vůbec poměrně oblíbeným způsobem, jak o sobě dávat vědět. Kraj v minulosti připravil propagační materiály představující všechna čtyři turistická území v regionu. Letos se chystá také zimní mapa kraje, katalog ubytovacích zařízení nebo brožura o venkovské turistice. Mimo propagační materiály kraj připravuje také sklářské stezky nebo specifické módní přehlídky. Unikátním projektem kraje je jeho podíl na organizaci veletrhu cestovního ruchu Euroregion Tour 2012. Ten proběhne v březnu v Jablonci nad Nisou. „Opomenout nesmíme ani investiční projekt Nová Hřebenovka, který proznačí tři druhy tras v území (pěší, cyklo, běžecké lyžování) od osady Jizerka až po hranice s Ústeckým krajem a německými sousedy,“ doplňuje náměstkyně další projekty. „Dále je to například přestavba turistického portálu www.liberecky-kraj.cz nebo řada aktivit z Marketingového projektu cestovního ruchu.“ DESÍTKY MILIONŮ NA CYKLOSTEZKY Samozřejmostí jsou potom cyklostezky. Ty v Libereckém kraji přibývají každoročně, stojí desítky milionů a jejich investory jsou nejčastěji sdružení obcí. Letos se například začne se stavbou třetí a poslední části populární cyklostezky Varhany, která vede po bývalé železniční trati z České Lípy do Kamenického Šenova. Pracovat se bude i na části cyklostezky Greenway Jizera. Desetikilometrový úsek mezi Líšným a Dolánkami na Turnovsku by měl být hotový na cyklistickou sezónu 2013. Další trasy jsou ve fázi plánování. Jde například o cyklostezku z Rynoltic do Nového Boru nebo o cyklostezku mezi Děčínem a Ještědem.
A jak je to s penězi na podporu cestovního ruchu v letošním roce? Není jich moc. Na aktivity spojené s propagací má kraj pouze 2,8 milionu korun. „Naučili jsme se i s těmito penězi dělat ,hodně muziky‘, takže věříme, že tyto prostředky pokryjí všechny naše zamýšlené aktivity. Vypomůže Marketingový projekt cestovního ruchu z regionálního operačního programu,“ uvedla Vajnerová a dodala, že mimo tyto finance kraj realizuje zmíněný projekt Nová Hřebenovka v hodnotě 23 milionů korun.