Na investice do drah má kraj málo peněz

Krajské noviny | 16.7.2010

Železniční doprava v Královéhradeckém kraji trpí stejnými neduhy jako v ostatních regionech. Vlakové soupravy jsou zastaralé a na nové nemá kraj peníze. Mohou pomoci alespoň fondy Evropské unie?

TÉMA

Také v Královéhradeckém kraji zajišťuje naprostou většinu regionálních železničních tratí největší český železniční dopravce – České dráhy. Kraj s nimi v roce 2006 uzavřel smlouvu na patnáct let. V ní jsou jasně určeny podmínky pro České dráhy, které je zavazují postupně modernizovat vozový park a přizpůsobovat tak železniční dopravu v kraji současné době. Mnoho vlaků v kraji totiž slouží už i desítky let. „České dráhy nám zajišťují provoz téměř na všech regionálních tratích. Spolupráci vedeme ještě také se společností Viamont, která za devět milionů korun provozuje železniční dopravu na Žacléřsku,“ doplnil Krajským novinám radní pro oblast dopravy Josef Ješina.
Samotný kraj do dopravních projektů v oblasti železnice příliš neinvestuje. Chybějí totiž peníze. „Podílíme se na nákupu dvou souprav, které budou jezdit mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. S tímto i některými předchozími projekty pomohla Evropská unie. Další projekty už asi do roku 2013 nestihneme, a to i kvůli špatné finanční situaci. V poslední době je peněz na železnici i kvůli jiným projektům velmi málo,“ doplnil Ješina.
Podle něj tak kraj vydává peníze pouze na samotný provoz regionálních tratí. V tomto roce jde o částku převyšující 334 miliony korun.
KRAJ SPUSTIL NOVÝ SYSTÉM VEŘEJNÉ DOPRAVY Na celokrajské úrovni byl spuštěn nový integrovaný systém veřejné dopravy. Kraj tím udělal další krok k profesionálnější, rychlejší a pohodlnější veřejné dopravě. Dosud sloužil tento systém pouze na Broumovsku, Náchodsku, Českoskalicku či Rychnovsku. „Tento systém se v těchto oblastech osvědčil. Přináší výhody pro obyvatele kraje a efektivně využívá vozy na jednotlivých spojích. Jsme první kraj v zemi, který takovou novinku zavádí na celém svém území. OREDO, autor tohoto projektu a organizátor dopravy v našem kraji, má i díky těmto zkušenostem začít organizovat dopravu také v Pardubickém kraji,“ uvedl Josef Ješina.
Jízdní řády, které se od června změnily v celém kraji, se postupně projednávaly se starosty měst a obcí či s dopravci, kteří autobusové linky provozují. Změny se rodily tak, aby veřejné spoje lidem bezproblémově sloužily při cestách do škol, k lékaři či do zaměstnání. Pasažéři budou moci přestupovat mezi vlakem i autobusem na jednu jízdenku a přepraví se na ní po celém kraji. Spoje, jejichž počet se asi o pětinu rozšíří, by měly lépe navazovat. Jízdné se přitom zvyšovat nebude.
CHYSTÁ SE PROJEKT S PARDUBICKÝM KRAJEM České dráhy začaly plnit své smluvní podmínky a postupně začínají jednotlivé kraje vybavovat moderními vlakovými soupravami. U Regionálního operačního programu Severovýchod uspěly ČD s projektem nových vlakových souprav pro všechny tři kraje – Pardubický, Liberecký i Královéhradecký. Královéhradeckého kraje se týká konkrétně projekt Moderní spojení Královéhradeckého a Pardubického kraje. Cílem projektu je pořízení pěti nových železničních kolejových vozidel společně pro Královehradecký a Pardubický kraj. Zakoupit se má pět úplně nových nízkopodlažních elektrických pantografů pro trať Pardubice -Hradec Králové – Jaroměř. Cíl je přitom jasný. Zatraktivnit železniční dopravu v kraji, zvýšit celkový komfort cestujících a zlepšit podmínky přepravy handicapovaných osob. Na projektu se finančně podílí České dráhy, kraje a Evropská unie. Její dotace by měla být ve výši 274 milionů korun.
Železniční síť Královéhradeckého kraje tvoří 661 kilometr tratí se 199 stanicemi a zastávkami. Kromě dominantního Hradce Králové (průsečík tratí z Prahy, Letohradu, Pardubic, Staré Paky a Jičína) jsou důležitými železničními uzly v kraji Týniště nad Orlicí, Jaroměř, Stará Paka a Trutnov.