Nová lanovka šplhá z Pece na Sněžku

5+2 dny | 28.3.2013

Stavební práce na nové lanovce na Sněžku po zimní přestávce opět jedou naplno. Lanovka je mimo provoz a obří důl očekává více turistů. Z Pece na Sněžku tudy vede hlavní stezka.

Pec Pod Sněžkou / Zimní sezona končí a na staveniště dolní stanice nové lanovky v Peci pod Sněžkou se vrátil život.
„Práce na staveništi dolní stanice už opět probíhají a vše jde podle harmonogramu. Jakmile to počasí dovolí, začneme i na střední stanici na Růžové hoře,“ potvrdil minulý týden Michal Kaizar ze stavební společnosti BAK Trutnov, která stavbu zajišťuje.

Letos se stavbaři zaměří na dolní a střední stanici

Nová dolní stanice má od podzimu základovou desku a na Sněžce už stojí ocelová konstrukce s mechanickou technologií nové lanovky. Italská firma Leitner, která dodává technologii lanovky, loni v úseku Pec pod Sněžkou - Růžová hora v obtížném horském terénu pomocí vrtulníku usadila sloupy. V loňském roce stavbaři stihli vybudovat také inženýrské sítě lanovky a založit objekt přestupní stanice na Růžové hoře. Právě na Růžovou horu se letos chtějí stavbaři zaměřit. „Letošek bude ve znamení dolní a střední stanice. Tam budou probíhat hlavní stavební práce,“ doplnil Kaizar.
I letos budou stavbaři hlavní objem stavebního materiálu dopravovat do přísně chráněného území Krkonošského národního parku a těžko přístupného horského terénu vrtulníkem. Loni dopravili letecky přes jeden tisíc tun materiálu.
„S leteckou dopravou opět počítáme. Letové hodiny nebyly vyčerpány,“ dodal Kaizar.
Na první pohled se může zdát, že staveniště dolní stanice lanové dráhy u cesty do Obřího dolu turisty odrazuje. Opak je pravdou.
„Je to jenom pár metrů kolem staveniště. Není to nic hrozného. V Obřím dole je krásně, a to si nenecháme ujít,“ řekl student Jiří Vondrouš, který minulý týden se svojí přítelkyní šel na jednu z chalup v Obřím dole.
Podle peckého starosty Alana Tomáška ani letos žádné výrazné omezení související se stavbou návštěvníky Pece nečeká.
„Stavba je mimo komunikace, není potřeba nikoho a jakkoli omezovat. V případě, že bude létat vrtulník, se na určitou dobu uzavře silnice, avšak deset metrů vedle vede cesta, kterou mohou lidé běžně používat,“ potvrdil Tomášek. Město Pec pod Sněžkou je investorem lanovky, na jejíž stavbu získalo dotaci z fondů EU.
Boudaři v Obřím dole si od přestavby lanovky, která bude ještě rok mimo provoz, slibují více zákazníků. Stará lanovka dojezdila loni v září.
„Stavba lanovky se do návštěvnosti Obřího dolu nijak negativně nepromítá, naopak. Od té doby, co je lanovka mimo provoz, proudí na Sněžku Obřím dolem daleko více lidí,“ uvedl Jiří Holeček z Boudy pod Sněžkou.

Stará lanovka dojezdila loni v září

Stavební práce naplno začaly před osmnácti měsíci, na čas je, jak se předpokládalo přerušila zima. Nová lanovka, tedy nová dolní stanice, mezistanice na Růžové hoře a horní stanice na Sněžce, má být hotová nejpozději 31. března 2014. Její vzhled se výrazně změní.
Otevřené sedačky pro dva pasažéry staré lanovky z roku 1949 nahradí čtyřmístné kabinky, které cestující lépe ochrání před větrem, deštěm a sněhem. Hodinová kapacita lanovky zůstane na 250 lidech. Ročně lanovkou až na vrchol vyjede kolem stovky tisíc turistů.
„Výstavba nové lanovky na Sněžku má význam nejen pro Pec pod Sněžkou, ale i pro celou Českou republiku. V letních měsících nejvyšší horu Česka navštíví kolem 1,5 milionu lidí,“ dodal Tomášek. Celkové náklady na výstavbu lanovky o délce 3684 metrů dosáhnou necelých 300 milionů korun, z toho 230 milionů financuje Evropská unie z Regionálního operačního programu regionu soudržnosti Severovýchod.

Foto popis| Obřím dolem (vlevo) vede oblíbená stezka na Sněžku, na které už stojí ocelová konstrukce nové stanice (vpravo nahoře). Loni stavbaři umístili nové sloupy na úbočí Růžové hory (vpravo uprostřed). Materiál na stavbu lanovky bude z Pece převážet vrtulník.